Nostalgisk retur till Steinerskolan för Gogo Idman

20.04.2018 kl. 08:11
Gymnasiets tvärkonstnärliga projekt är ett omfattande teaterprojekt som engagerar inte bara två gymnasieklasser utan också flera lärare. Det unika är att eleverna också får jobba med en professionell skådespelare

Skådespelaren Gogo Idman har sedan början av mars jobbat med eleverna från 10B och 11B i årets tvärkonstnärliga projekt som baserar sig på den grekiska myten om Orfeus och Eurydike. 

För Idman var det nostalgiskt att återvända till Rudolf Steinerskolan där han själv var elev från 1986 till 1999. Bland lärarna finns för honom ännu bekanta ansikten. Men Mikaelsalen är ny. 

- Proportionerna är annorlunda. Korridorerna och klasserna känns mindre, men nog känner man till alla vrår här. Men det är jätteroligt att vara tillbaka! Jag har bara varit här en gång, på julfesten 2007, sedan jag blev student.

 

Då Idman gick här i skola fanns ännu inte något som hette det tvärkonstnärliga projektet. Men man hade skådespel på femte, åttonde och tolfte klassen minns han. På trettonde klassen hoppade han med i tolvornas skådespel och fick alltså en dubbelportion teater i gymnasiet. Då var det Tobias Zilliacus som regisserade Den kaukasiska kritcirkeln, av Bertolt Brecht. Det var stämningen i att skapa tillsammans som var så medryckande. Idag är Idman professionell skådespelare och det här är första gången han regisserat en större grupp.

 

- Jag har gjort en del egna projekt där jag regisserat mig själv, men jag är ju inte regissör till utbildningen. Jag är van att jobba autonomiskt så att skapa helhetsbilden för en så här stor grupp är krävande. 

 

Under projektets gång har eleverna fått göra olika dramaövningar, där de övat rytm- och rumskänsla, koncentration och gruppdynamik. Under ett så intensivt projekt som detta märker man hur snabbt eleverna utvecklas. Det innebär också mycket ansvar av alla inblandade, att tillsammans bygga upp en helhet där scenografi, koreografi och text samspelar.

 

- Jag hoppas att alla elever har insett att stora projekt är möjliga bara om alla är med och drar sitt strå till stacken säger Idman och tillägger: Det viktiga har nog varit hela processen som leder till slutprodukten, pjäsen. Det är viktigt att den processen får tillräckligt tid och att alla hinner utvecklas med den. 

 

Vad tar du själv med dig från det här projektet? 

- Jag har fått en större insikt om och mera respekt för lärare och hela läraryrket. Jobbet kan ibland vara väldigt tungt, men är samtidigt givande!

 

I skådespelet Myten om Orfeus och Eurydike dyker studerande från klass 10 och 11 lekfullt in i myternas värld med berättarteater, skådespel, dans, sång, musik och eurytmi. 

I projektet har musiklärare Pia Sjöblom stått för musikinstuderingen, finskaläraren (och före detta balettdansaren!) Pekka Yli-Marttila för koreografin och klass- och eurtytmilärare Margaretha Lindgren för eurytmin. 

I sommar kan man se Gogo Idman på Sveaborgs äventyrstur för barn Sveaborg och hemlighetens nyckel.

Fanny Malmberg

 Restaurang Amica

 

Meny 26.9-1.10

 

Fredag
Lunch    Fiskbullar (*, A, L, M) Gräddfilssås med gräslök (A, G, L)
Potatismos (A, G, L)
Vegetarisk lunch    Citronglaserad tofu ( A, L)
Grötlunch        Ekologisk havregrynsgröt (A, M, Veg)


Lördag        Morot-grahampirog, saft, frukt

 

Meny 3.10–7.10
Måndag
Lunch    Kycklingbullar (*, A, G, L, M, VS)
Fullkornsris (*, G, L, M, Veg)
Curry- och gräddfilssås (A, G, L)    
Vegetarisk lunch    Grönsaksbullar (*, A, G, L, M)    
Grötlunch          Gröt på risflingor(*, A, L, G)

Tisdag
Lunch        Strömmingsfärsbiffar (A, L)
Potatismos med morot (A, G, L)
Gräddfilssås med dill (A, G, L)
Vegetarisk lunch    Grönsaksrullar (G, Veg, L, M), lingonbär
Grötlunch          Gröt på ekokornflingor (*, A, L, M, Veg)         

Onsdag
Lunch        Lax- och sejgratäng (A, G, *, L)
Kokt potatis ( G, M, Veg)
Vegetarisk lunch    Rödkål- och rödbetagratäng (A, Veg, G, M)
Grötlunch        Hirsgröt (*, A, G, Veg)    

Torsdag
Lunch        Kålsoppa med malet kött (A, G, *, M)
Vegetarisk lunch    Spenatsoppa (A, *, L), ägg
Grötlunch        Ekologisk gröt på rågflingor (*, A, L, M, Veg)
Efterrätt        Frukt ( G, M, Veg)
    

Fredag
Lunch        Kycklingfrestelse (A, G, *, L)
Vegetarisk lunch    Kryddig grönsaks- och potatisfrestelse (A, G, *, L)
Grötlunch        Ekologisk havregrynsgröt (A, L, M, Veg)

helsinginsteinerkoulu@amica.fi    

VL =    Laktosfattig    L  =    Laktosfri    G   =    Glutenfri    M =    Mjölkfri
A   =    innehåller allergen    Veg =    Vegansk rätt    VS  =    Innehåller färsk vitlök