Treornas krusidullkoja

24.08.2018 kl. 15:13
Årskurs tre bekantar sig med hur man levde förr i tiden och klarade sig i naturen, med naturens material. Som en del av undervisningen har klassen fått fläta en ståtlig koja på skolgården under ledning av hantverksläraren Lelde Burve från Lettland.

- Vi använder samma teknik som vävarfågeln bygger sitt bo; flätar grenarna, berättar Lelde, och tillägger att det är viktigt att tjocka grenar fördelas jämt både upptill och nertill i kojan så att konstruktionen blir stadig. Tack vare den ovala formen kan man till och med klättra upp på taket! 

 

Eleverna har själva fått samla materialet som består av björk, rönn och pil. Förutom att använda egen muskelkraft i att böja grenarna har de fått använda kniv, yxa och sax. 

 

- Barnen fick också fläta fat, så att de får ta något hem med sig, berättar Lelde.

 

För Lelde som är utbildad Steinerpedagog har det varit nytt att ha en så ung grupp.

 

 

 

- De här är dom yngsta jag byggt med, ofta har jag sjunde och åttondeklassister. Men jag är imponerad! Barnen har fått öva uthållighet och varit jätteduktiga!

Kojan är ett tvärvetenskapligt projekt, genom vilket eleverna lär sig grunderna i matematik, geometri och fysikens lagar: hur bygger man en cirkel, och hur kojans konstruktion ska hålla tyngd. 

 

 

 

 

Varje dag som eleverna har byggt på kojan har avslutats med en återblick: vad gjordes och hur. Vilket material användes. 

- Man ser på trä på ett annat sätt när man arbetar med det, konstarerar Lelde och tillägger: förutom verktygen har barnen använt muskelkraft för att böja grenarna. 

Leldes besök avslutades med en liten takläggningsfest där åk 3 bjöd ettorna och tvåorna på kex från egenflätade fat. Till slut gick hela klassen in i kojan, bra rymdes de!

 

 Restaurang Amica

 

Meny 26.9-1.10

 

Fredag
Lunch    Fiskbullar (*, A, L, M) Gräddfilssås med gräslök (A, G, L)
Potatismos (A, G, L)
Vegetarisk lunch    Citronglaserad tofu ( A, L)
Grötlunch        Ekologisk havregrynsgröt (A, M, Veg)


Lördag        Morot-grahampirog, saft, frukt

 

Meny 3.10–7.10
Måndag
Lunch    Kycklingbullar (*, A, G, L, M, VS)
Fullkornsris (*, G, L, M, Veg)
Curry- och gräddfilssås (A, G, L)    
Vegetarisk lunch    Grönsaksbullar (*, A, G, L, M)    
Grötlunch          Gröt på risflingor(*, A, L, G)

Tisdag
Lunch        Strömmingsfärsbiffar (A, L)
Potatismos med morot (A, G, L)
Gräddfilssås med dill (A, G, L)
Vegetarisk lunch    Grönsaksrullar (G, Veg, L, M), lingonbär
Grötlunch          Gröt på ekokornflingor (*, A, L, M, Veg)         

Onsdag
Lunch        Lax- och sejgratäng (A, G, *, L)
Kokt potatis ( G, M, Veg)
Vegetarisk lunch    Rödkål- och rödbetagratäng (A, Veg, G, M)
Grötlunch        Hirsgröt (*, A, G, Veg)    

Torsdag
Lunch        Kålsoppa med malet kött (A, G, *, M)
Vegetarisk lunch    Spenatsoppa (A, *, L), ägg
Grötlunch        Ekologisk gröt på rågflingor (*, A, L, M, Veg)
Efterrätt        Frukt ( G, M, Veg)
    

Fredag
Lunch        Kycklingfrestelse (A, G, *, L)
Vegetarisk lunch    Kryddig grönsaks- och potatisfrestelse (A, G, *, L)
Grötlunch        Ekologisk havregrynsgröt (A, L, M, Veg)

helsinginsteinerkoulu@amica.fi    

VL =    Laktosfattig    L  =    Laktosfri    G   =    Glutenfri    M =    Mjölkfri
A   =    innehåller allergen    Veg =    Vegansk rätt    VS  =    Innehåller färsk vitlök